Jumaat, 10 Jun 2011

butter cake

resepi lama... turun temurun dari mak...
dulu-dulu guna marjerin planta je... la ni Maria guna buttercup... ;p
ni mmg basic kek... paling senang... boleh modified ikut suke hati lagi...

jom semak resepi...

Bahan :
250 gm butter - dulu mak pakai marjerin planta tin kecil
250 gm tepung kek naik sendiri - dulu mak guna tepung gandum tp mak jemur dulu bagi kering-kering supaya tekstur jadi ringan.. pastu kena tambah baking powder...
200 gm gula kastor - dulu mak guna gula biasa je tp mak blend supaya halus...
4 biji telur gred A - masa kat kampung klu telur ayam kampung mak guna sampai 6 biji...
1/2 cawan @ 20ml susu segar - bancuh susu tepung pun bole klu dah takde sgt...
1/2 sudu teh esen vanila

Cara :
* memula kena panaskan oven dgn loyang kek dulu... loyang / tin kek sapu butter rata-rata... *
1. Pukul butter dgn gula hingga kembang gebu dan warna jadi putih.
2. pastu masukkan telur sebiji-sebiji... pukul lagi sampai rata.... masuk esen vanila dan susu.
3. masukkan tepung... masa ni dah tak payah pakai mixer high speed dah... pakai senduk pun bole... gaul rata-rata...
4. tuang adunan dalam loyang / tin kek... bakar selama 40-45 minit pada suhu 180'C

* utk kek yg ada coklat rice mcm dlm gambar Maria... sukatan gula Maria dah ubah sikit... kurangkan gula kepada 120 gm sahaja... lepas tu coklat rice 100gm... coklat rice tu Maria gaul dgn tepung dulu... lepas tu baru masuk dlm adunan kek... terus tuang dlm loyang... tabur baki coklat rice kat atas kek... then bakar...

ok... selamat mencuba ;p

9 ulasan:

  1. oo gitu.. sedap ekan. dah lama tak masak kek, sejak kek menjadi terus senyap tak wat kek. haha

    BalasPadam
  2. salam maria nampak sedap dan gebu :)

    BalasPadam
  3. Sue : oh... dah pandai malas praktis kah... ;p

    BalasPadam
  4. lina : gebu mcm tuan dia... hehehe

    BalasPadam
  5. alinac : semoga berjaya... :)

    BalasPadam
  6. nampak sedaplah maria. resepi pun senang je.. kakpah copy ek..tk

    BalasPadam
  7. ok kak selamat membuat nye...

    BalasPadam
  8. Oh...kita buat gak kek kat kampung...cuma coklat rice tu tak salut tepung semua tutun bawah..ha..ha..nanti Alin download kat FB kot. Akak tak sempat nak snap...

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails