Selasa, 24 Ogos 2010

kekok pulak... bila guna dapur gas...

salam kawan-kawan...

hummm... pagi tadi memasak guna dapur gas yg seketul tu... huhuhu... lama sungguh tak guna dapur gas... kekok rasanya... mana nak hidupkan gas... mana nak kontrol api.... hehehe.... teruk sungguh... dah la satu burner je... kena la masak satu-satu... nasib la labuuuu...

dapur induction lambat lagi nak balik... biarla dia duduk 'spital' dia... bagi rehat... diam tak diam dah dekat setahun Maria guna dapur induction tu... tak pernah servis... mmg patut la dia demam... huhuhu...
gambar ambil kat mudah.my... tapi mmg ni la rupa nye induction cooker Maria... :)

ok... ade kawan tanya... tak mahal ke bil elektrik bila guna dapur induction... Alhamdulillah... buat masa ini sefaham Maria... sebagaimana dimaklumkan oleh dealer dapur tu... induction cooker hanya mengambil 40 sen untuk 1 jam penggunaan elektrik... kita walau pun masak hari-hari... takde la on dapur tu sampai sejam kan?...tumis-tumis... campak-campak... mendidih... dah tutup api kan?...

lagi satu klu org bekerja cam Maria ni kadang-kadang ade gak skip memasak... lagi la tak guna dapur langsung... dan lagi... buat masa ni en.ejaM tak ada komplen lagi bil elektrik naik... so ok je la... :p

dan lagi kebaikan dapur induction ni... semasa memasak... hanya bahagian periuk / kuali yg berisi masakan saja yang panas... bahagian yg tak kena makanan tak panas... jd bole pegang periuk / kuali tanpa kain alas... dari segi keselamatan dgn anak kecik yg suke menenggek duduk tepi dapur nak nolong nengok Mama memasak... insyaAllah... tak sebahaya macam dapur gas...
hehehe... nak tau pagi td Maria pegang telinga kuali panas yg tenggek atas dapur gas... melepuh jari... huhuhu... lupa plak... atas dapur gas dgn induction tak sama... nasib baik sikit je... ;p

lagi satu yg Maria suke sangat pasal dapur induction ni... time masak sambal... biasanya bila masak sambal... sementara nak tunggu sambal tu garing / masak... mesti mendidih merecik-recik sambal tu ke dinding dan keliling dapur semua kan? - kalau biasa masak sambal sure tahu la keadaan tu...
jadi bila guna induction... Maria akan alas dapur dgn kawasan sekeliling tu dgn kertas... lepas siap masak buang je la kertas tu... tak yah lap dapur dah... hehehe... best kan...

kertas terbakar?... tak... kertas tu takkan terbakar... sbb dapur induksi tu tak bole detect kertas... ianya hanya detect pada logam (steel) a.k.a periuk / kuali... ok...

oh ya pasal lap dapur... oleh sbb permukaan dapur induction ni diperbuat dari tempered glass... jadi klu nak mengelap pun senang sangat... lap saja dgn kain lembab... siap... dapur akan kembali berkilau... hehehe mcm iklan la pulak... takde dah susah-susah nak lap tungku lagi... lap dapur lagi... panas2 lagi... huh

hehehe... ok la... panjang pulak jadi cite pasal dapur ni... hmmm ni la pompuan... klu bab dapur je macam-macam cerita nya... cukup la takat ni tutorial pasal dapur induction... klu ade tak paham... sile tinggal soalan ye... :p

12 ulasan:

  1. rege?... ber-k jugak la... :)

    BalasPadam
  2. Maria, org kata kalo induction cooker ni nak masak goreng2 tu dia tak berapa panas. Betul ker?
    Kalo bes, nati umah baru nak buh gak la dapur nih. Retu masa kawen dpt dapur gas tempered glass tu. Skali rosak plak. So, skang pakai je dapur gas biasa.
    Tp kena ada spare jugak la kan dapur biasa tu. Kut2 jd kes camni kan?

    BalasPadam
  3. panas... sape kate tak panas tu... suruh dia letak tangan dia... cuma satu tak leh buat... klu nak masak bingka - kena bakar atas api kejap kan... ha... yg ni mmg tak bole sbb acuan bingka bukan stainless steel :)
    Maria hari tu spare single gas hob sbb takut time takde elektrik... takde karan tak leh la pakai induction cooker tu :)

    BalasPadam
  4. selalu masak pakai dapur gas biasa je.tapi selalu mak yang masak,dan bukan aku.hehhehee

    BalasPadam
  5. kak..sy baru nk pkai dapur letrik nih kt umah baru. tp yg musykil kt pale ni, perlu ke tak guna hood dapur tu ek? yg penyedut asap tuh? pastu klau xpkai penyedut asap tu.. klau goreng ikan ke atau ape2 masakan, t dia berbau 1 umah tak?

    BalasPadam
  6. Anon : hood dapur kena ada... terutamanya kalau dapur kita ada kabinet buitl-in... hood dapur selain menyerap bau/asap fungsi dia melindungi permukaan kabinet atas kita... klu dapur open (takde kabinet atas) itu ok klu takde hood dapur... tapi klu buat built-in mesti letak hood tak kisah la dapur gas atau elektrik / induction... ok ;p

    BalasPadam
  7. Kak sy nk tnye blh ke kabinet yg xde lubang utk dapur induksi ni kita guna? Rmh sy xde lubang utk tanam dapur tu syg plk nk tebuk kabinet ni

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh juga letak atas kabinet... tapi tak kemas la kan?... lagi satu takut dia bergerak/teralih semasa kita masak... sbb kedudukan dia tak fix dalam kabinet...
      adalah lebih baik kalau tebuk dan masukkan...

      Padam
  8. jenis periuk dan kuali yang macam mana sesuai untuk induction cooker ni? boleh beri contoh?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Biasanya periuk / kuali untuk induction terdapat label 'induction' pada bawah periuk / kuali... kebiasaanya Maria beli Tefal atau La gourmet...

      Padam

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails