Isnin, 10 Oktober 2011

pasal budget 2012

Assalamualaikum...

hai... dah dua hari lepas budget bentang... hari ni baru nak sibuk2 menulis?... emmm... ye la budget cite hari jumaat petang... off kos la org dah abis balik keje kan... mana ada nak cite... ni pagi hari bila Maria masuk opis sibuk la memasing duk bercakap pasal budget 'gaji naik berapa banyak ek?'

alololooo... please la... ntah berapa jenis akhbar Maria baca - Berita Harian, Sinar, Harakah, Metro, Kosmo... emmm... macam-macam komen pasal budget 2012 tu... ok pasal kenaikan gaji, loan rumah, tax... tak nak kata apa la... sbb loan rumah Maria dah amik... gaji naik lega la sket... tax tak tau mcm mana nnt kan?... bonus? senyum la anak nak skolah kan... ;p

tapi yg paling Maria tak gemar... pasal kenaikan lanjutan usia pencen dari 58 ke 60... 

ok... tak nafikan bagi sesetengah sektor kerajaan ni contoh macam perguruan (dah pak jib bagi contoh kenaikan kat guru...kita bg contoh sama la)... makin lama guru mengajar pengalaman diorg lagi bagus kan terutama dari aspek utk motivasi murid cara mendidik... so ok la klu nak sambung mengajar selagi larat...

tapi ni yg kat ofis kerajaan ni... bukan la Maria nak ngata sangat... tapi mmg jelas dah nyata kebanyakan pegawai yg mana kumpulan sokongan bila mana umur dah meningkat lebih je 50 macam-macam la 'songeh' diaorg... hai la... payah...

klu kita tak bagi kerja... diorg duk ngadap komputer main game... karang ada pulak org lain yg merungut 'si polan tu asyik main game jer'... klu tak main game buka komputer tengok movie... pun ada yg bunyi 'aik pagi-pagi dtg kerja bukak panggung?'... klu tak main game tak bukak wayang... ada gak yg menjahit... adoi la... ini lagi tak tahan... awal pagi dah bukak kedai gunting kain... klu kita tegur di jawab balik 'ala bos belum datang pagi-pagi ni'...

tu belum lagi yg belum tengahari dah hilang dari opis... alasan 'pegi kelas mengaji'... yg ni takkan Maria nak bising kan? org pegi belajar ilmu agama klu Maria marah karang mmg free je kena kata... tu belum lagi yg appoinment memanjang tiap-tiap minggu pegi klinik... asal hilang je kata 'pegi klinik ada check-up'... tapi punch card siap ketuk plak... alahai...

kalau ikut menyampah pasal disiplin dalam opis ni... boleh je Maria nak marah... buat jadual catatan - keluar waktu bekerja... tak pun pegi ngadu kat bos... tapi selama Maria tengok skrg ni... bos tau tapi pun tak ambil tindakan apa-apa... 'so apa hal nko nak sibuk-sibuk kan?'

letih la nak hadap kerenah org 'senior' ni... klu kita bising-bising kerja dia tak siap... menjawab lagi 'aku ni dah tua, penat... mana la larat nak buat kerja laju-laju mcm korang org muda'... hadoi la... sekali lagi Maria dengar ayat macam ni mmg Maria nak sound baik punya: 'klu gitu pencen la tok sah la sibuk-sibuk nak sambung pencen sampai 60 klu dah tak bole buat kerja! klu dtg kerja tp tak nak buat kerja tak berkat nnt gaji tu tau'

bole darah tinggi aku ini tau!

haih... marah la pulak pagi-pagi ni...ok-ok cool dulu... tengok dulu skim spba yg nak ganti ssm tu mcm mana... bole tak klu sesapa yg nak memohon skim tu kena 'rekomen by bos'... kiranya ada penilaian la... layak ke tak layak nak sambung pencen tu sampai 60... (hehehe... sesapa yg mohon tu mmg aku kata tak layak la dapat - klu bos tanya... hehehe - gelak setan...)

ok la pegi makan lagi best!... ;p

* Maria tak pernah ubah 'sign' pencen - umur 55... yup... planning to do something else...

18 ulasan:

  1. wes. ada yg gunting kain, menjahit tu sgt klaka.
    Kiterang kat sini takde la yg camtu. Tp bab macam tak suka di bagi keja tu ada la gak. Cuma sket je la.
    Kat HQ ni kurang sket wat pangai camtu.
    So, aku oke je la kalo nak opt smpai 60 kut. Sbb tepat2 loan umah abis. :P

    BalasPadam
  2. PUANSTOBERI : ok la klu opis nko mcm tu... aku ni meluat dah... doa banyak-banyak 'jgn la aku jadi mcm tu bila 50 nnt - mengundang sakit hati org'...

    BalasPadam
  3. pena rozie : like je?... hehehe

    BalasPadam
  4. betul....dalam banyak2 usia persaraan yang paling aku tak setuju. sepatutnya genap umur 55 tahun dah patut bersara wajib. pertama, produktivi kerja dah semakin kurang. kedua bagi peluang pegawai bawahan nak merasa naik pangkat. ke-3, peluang pekerjaan bertambah kepada fresh graduate. ke-4.... eh banyak la pulak nak merepek. hihihihihi

    BalasPadam
  5. gaji naik tu yang saya tak berapa faham? yang naik gaji atau pergerakan gaji tahunan?

    BalasPadam
  6. ehihihihi...sye bayangkn cane la makcik2 yg umo 60 yg kje kt kaunter nnti kn...nk melayan kerenah pelanggan plak...ermmm no komen...

    BalasPadam
  7. eelobor : takpe... bukan merepek apa pun... betul la tu... ;p

    BalasPadam
  8. bujal : yg tu kena comfirm ngan admin punya bahagian sbb skrg kita dlm skim SSM... yg baru ni dia buat SPBA - tak tau mcm mana lagi...

    BalasPadam
  9. mrs.ecam : hehehe... sian org yg dtg kaunter klu mokcik umur 60 jaga... udah la mata dah kabur... telinga pun... adehhh...

    BalasPadam
  10. pun tak gemo dari 58 naek ke 60....melambatkan keje lagi adaloh....

    BalasPadam
  11. setuju sangat2 dengan pandangan maria sbb sy pun sama gak..mmg x setuju benar umur persaraan dilanjutkan atas sbb2 yg kita semua bincang spt di atas.. rasanya kt jabatan mana2 pun sama la..bila dah berumur ni bukannya reti sgt pun nak wat keje tambah2 mcm org lama di agensi sy yang dari asalnya buta IT..so kalau sambung lagi lepas ni mmg menyakitkan kepala bos macam saya ni laa...aduhaii

    BalasPadam
  12. wah rilek benor opis Maria sampai boleh gunting kain...

    Maria nanti kalu dah senior jgn buat cam tu yer..heheh..

    BalasPadam
  13. aku tak setuju betul part usia persaraan ni..

    hanya menyekat yg muda2 ni nak naik pangkat tau...huhu..

    BalasPadam
  14. yer setuju tang part kenaikan usia persaraan tuh...setuju kalo tidak dinaikkan lagi...hehehe

    BalasPadam
  15. umur 55 dah asek komplek sakit lutut. duduk lelama sakit punggung pulak. adei... camana nak sampai ke angka 60 tu...

    BalasPadam
  16. terbaik la kak maria...
    mana² pun sama je...mcm² perangai..

    nak suruh pun xsampai hati dah pangkat mak², pak² kita..
    mau lepas ni cucu 1 opis ngan atuk... hihihi..
    lyn kena sign 56.. 55 dah terlepas.. huhuhu

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails