Rabu, 27 April 2011

edible / herbal / therapy garden in the making...

ok... kali ni entry gambar keliling laman rumah Maria (masih mood pasal akhbar Kosmo! hari tu...) tp pun tak amik semua tpt... sebahagian nya la...

 penyambut tetamu saya... plumeria / kemboja... duk kat tiang porch depan rumah...pokok ni tinggi... Maria snap gambar main amik je 2-3 kali sib baik kamera digital... ;p

 sebelah pintu sliding... kemuning / murayya... fungsi untuk aromaterapi bunga dia sgt wangi...

 deretan kari, pandan, limau purut, serai... belakang serai ada kesum... tak nampak dia terlindung... kat pagar si kacang botor...

 nanas dalam pasu je... sebelah dia kesidang... ni tepi rumah... terus ke belakang adalah seperti gambar dia atas... ;p 

 kat pagar belakang... kacang botor... nampak daun je... buah takde dah kena kutip... sebelah dia pokok ubi... emmm ... tetiba je teringat kat lauk sambal tempoyak daun kayu... ni nak cari tempoyak nih... dap nyerrr ;p

 pokok cili padi... ni pun kat tepi rumah... sederet dgn pokok kari tadi... dia belah depan sikit... ;p

 ha... yg ni angle yg sama mcm kat surat khabar hari tu... hari tu batas tu kosong lagi... sebenarnya anak pokok tak naik lagi masa tu... ni anak pokok jagung tu dah tinggi... yg dalam pasu tu ada daun sup dgn daun selum... jerangau kat sebelah... yg panjang2 mcm lalang...

 yg ni koleksi Nayli... asal pegi nurseri dia nak beli bunga... beli je... bela tidak... Mama dia jugak yg siram yg bagi baja... huh... nasib baik lawa... duduk kat depan beranda rumah...

ok... Maria nak tambah koleksi laman - nak jadikan laman sebagai herbal garden pun ye... sedang cari :- 

Serai Wangi, 
Temulawak, 
Lempoyang, 
Senduduk, 
Gandarusa, 
Inai, 
Ulam Raja dan 
Cekur Manis...
ada sesapa simpan pokok2 ni...  
hadiah kat Maria sikit...^_^

15 ulasan:

  1. ya Allah bestnya maria. memacam ada.. kacang botor tu benih dia ada jual ke maria?

    BalasPadam
  2. kat kampung ada pelbagai pokok2 seperti pokok kelapa,pokok koko ko nak tak kak?

    BalasPadam
  3. OneSimpleMother : ada...mmg simpan sikit buah dia utk benih... nnt klu dah kering Maria pos kan... nak?

    BalasPadam
  4. Syida : pokok koko besor sgt la nnt... esok-esok klu aku dah ada tanah kebun 4 ekar aku nak... ok... ;p

    BalasPadam
  5. seronoknyer kat kawasan rumah ader tanahhh...me keliling umah ader simen jerkk..sedihh..:(

    BalasPadam
  6. rumah dan garden yg cantik :)

    BalasPadam
  7. bagus nyer berbudi pada tanah.. yus yang rumah tak ada tanah nih terpaksa beli daun kunyit dengan rega 40sen dua helai..chaitttt..

    BalasPadam
  8. Che NamNam : jgn sedih... kite tanam dalam pasu... bole kan... :)

    BalasPadam
  9. Yus : dulu Maria pun duduk rumah takde tanah... pun membeli mcm Yus... dan sbb membeli tu la jadi azam nak ada rumah + ada tanah... nak tanam sendiri... kecik hati beli daun limau purut secekak singgit... pastu guna sehelai... yg lain kering dlm peti ais... :)

    BalasPadam
  10. bestnya.. su baru ada 4 pokok utk masak2 tu. tu pun angkut dari rumah mak.. daun kesum mcm dah kering sebab jarang pakai tapi berdaun lebat.. sian plak.. nnti nak menuntut dgn kak maria la :-) mmg kadang sakit hati bila nak pakai sikit je, tapi kena beli secekak. su suka nk tnm daun sup, tapi asal cucuk je akar dia, tak hidup.. hehe

    BalasPadam
  11. Lizz : layan bertanam ni tak rugi... :)

    BalasPadam
  12. Sue : emmm... cuba tukar tanah... kdg2 tanah tak sesuai sbb tu pokok susah nak hidup... klu nak mudah Sue guna terus 'tanah baja' atau 'tanah campur' kat nurseri ada jual... yg ni mmg memudahkan semaian pokok dlm pasu... insyaAllah hidup...

    BalasPadam
  13. sy kat kg ni...klu ingt sy bawak balik eh.... tp bile nk bg? esok? kt ner?

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails