Jumaat, 5 Ogos 2011

asparagus goreng belacan

Salam... 
kejap je kan?... dah 5 hari puasa... tinggal lebih kurang 25 hari je lagi... skrg ni oleh sbb aktiviti memasak berlaku 2 kali sehari... sampai satu peringkat Maria rasa blur... tak tau nak masak apa dah... huhuhu... 

pagi tadi Maria cuma goreng sayur... ada lauk ayam goreng, en.ejaM beli kat kedai Mamak malam tadi (dia keluar minum dgn kawan jam 1.00 pg - buat saya tak bole tido sbb risau + takut... )

so hari ni nak share satu resepi... sebenarnya simple je... tapi Maria suke sangat lepas 1st time makan kat sebuah restoran thai... pastu Maria try la buat sendiri... bila rasa mmg sedap kita kongsi la resepi kan... jom tengok resepi yg Maria dah try...


Bahan :
Secekak / seikat Asparagus
10/15 ekor udang (ikut suke korang nak lebih pun bole... nak ganti dgn sotong atau ayam pun bole...)

3 biji bawang merah
Seulas bawang putih
Sebiji lada merah
3/4 biji cili padi (yg ni optional - nak letak bole tak nak pun bole... nak lagi pedas letak lebih...)
1/2 inci belacan
sedikit garam

Cara : 
1. Kisar semua bawang, lada, cili dan belacan... blend kasar je...
2. Asparagus pulak korang potong2 lebih kurang 1/2 inci panjang (ikut suke la... ) sblum tu jgn lupa cuci pulak... ;p
3. Udang / Sotong / Ayam... kena la bersihkan kan... ;p
4. Lepas tu tumiskan bahan-bahan yang dah di kisarkan sampai bahan tersebut garing dan berbau wangi (jgn terhangit sudah... ;p)
5. Bila dah garing baru masukkan udang... gaul kan... masuk pula asparagus... gaul rata-rata... bubuh garam sikit... yg garam ni agak-agak je la yerrr... ;p

Ok... siap... senangkan?... bole hidang dah utk lauk sahur... ;p

emm... semalam petang Maria buat mee goreng mamak utk berbuka... tapi tak abis pun... kat rumah Maria ni baik berbuka atau sahur - memang nasi la jadi pilihan utama... tu salah satu sebab Maria tak pegi ke Pasar Ramadhan... ada, klu en.ejaM pegi pun utk beli air atau kuih yg dia teragak nak makan... ;p

kelmarin gak Maria buat kuih talam nangka... tak bole makan masa berbuka kelmarin sbb belum sejuk betul... jadi petang esoknya (semalam) baru bole berbuka dgn kuih talam nangka... our febret tu... pagi ni bawa sikit kat opis - beri pada akak yang bagi buah nangka tu kelmarin...

emm... petang ni nak masak apa pula ye utk berbuka ?... idea please... ;p

13 ulasan:

  1. uikss...tak pernah rasa la asparagus tu kak...kalu p kameron banyak tul jual kan...rasa lum lagi...

    tunggu akak jemput berbuka kat umah akak la, nak rasa...hahaha

    BalasPadam
  2. kak nampak sedap.. tapi tak penah makan asperagus.. rase dia cam mane ek??? cam kacang panjang ker??? ahahahaah jakun sungguh bunga ni

    BalasPadam
  3. petang ni kau buat nasik goreng jer la.. senang.. haha..

    Bulan puasa ni kpah dah konterk dengan bibik suruh masak sahur. Kitorang tinggal makan jer...
    Mengelat kan?

    BalasPadam
  4. semalam first time in mylife berbuka makan nasi kak.ujan punya pasal,takleh nak beli kat pasar.

    BalasPadam
  5. Pustaka NurIman : maaf... :)

    BalasPadam
  6. Bunga : lebih sedap dari kacang panjang atau buncis... ;p

    BalasPadam
  7. ibundo : ala Bundo ada Bibik buleh lerrr... kita takde... kita gak la jd bibik... :(

    BalasPadam
  8. SyidaGorjes : oh... rumah akak nasi - wajib... hihihi

    BalasPadam
  9. bujal : sedap ni... kena dgn nasi panas dgn ayam goreng... perghhh... ;p

    BalasPadam
  10. best kalau dapat makan2 camni kat opis.

    kebetulan plak pengantin baru tu berbaju kuning. nampak seperti raja sehari..

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails