Selasa, 16 Ogos 2011

sabar... puasa ni...

aduh... semalam petang sekali lagi kesabaran saya diuji... haih... klu ikut hati mati, ikut rasa binasa... hehehe... gile marah... tak agak-agak... ;p

mana tak nya saya marah... dah petang kan... balik nak masak utk berbuka... alih-alih Maria kena basuh tahi depan rumah... grrr... sabor je...

ok... cite mula hari ahad hari tu... kucing jiran Maria bawa pindah anak dia... kucing kampung kan... biasa la pindah randah ni klu ada anak... jadi dia port kat depan rumah Maria - kat beranda rumah... Maria sediakan kotak... suruh en.ejaM alihkan letak kat belakang rumah... so ok la... dah alih...

petang ahad tu ktorg berbuka kat rumah Mak en.ejaM... alih-alih balik malam tu ibu kucing dgn anak dia dah duduk depan rumah semula... mmm... malas la nak bising-bising dah malam kan... tp Maria membebel jugak la kat ibu kucing tu... 'dah bagi kotak tak nak duduk... duduk kat depan ni kalau anak nko berak merata-rata... siap kau... aku rotan dgn penyapu nnt...'

pagi semalam masa pegi keje... Maria tak la perhati sangat ibu kucing dgn anak dia... tapi nampak la tergolek tido 5 beranak tu... biar la... tak kan nak halau kan?... dia tumpang tido je...

tapi petang semalam masa sampai rumah... turun dari keta Maria dah nampak lantai beranda tu penuh dgn cap-cap tapak kaki anak kucing... mean diorg kencing pastu dah basah-basah berjalan merata-rata... pastu lagi sakit hati... tahi anak kucing tu sepanjang-panjang tepi dinding beranda tu ada berderet-deret... yg berketul... yang basah... yg bulat-bulat... haih... 

hangin la mokcik...
(udah la lapor... angin naik kat kepala la jawabnya...)

dah la slalu kat beranda tu ktorg jarang pakai selipar klu keluar... luqman pun suke main-main duduk-duduk kat beranda tu... pastu kain lembab pun letak kat penyidai kat situ... bawah dia penuh tahi... grrrgrrrr... marah gile dah... penuh najis depan rumah... apa kes?

Maria kutip sekor-sekor anak kucing tu... letak dlm kotak kat belakang rumah... pastu ibu kucing tu duk mengiau bising-bising sedap je Maria marah dia balik...

'apa bising-bising... dah la duduk kat depan rumah... biar anak berak merata-rata... lain kali klu nak duduk tpt bersih-bersih jaga la kebersihan jugak... ini tak... habis kain baju aku pun bau hancing... nko pegi duduk kat belakang sana... klu nko pindah depan ni balik... aku buang anak nko... dgn nko sekali aku buang... lantak nko duduk merempat tepi jalan nnt...'

pastu... terus la cuci lantai beranda tu... siram dgn Ajax... tempat najis2 kucing tu ada pulak yg dah melekat-lekat... aduyaiiii... tahan nafas je la sambil sental lantai dgn penyapu... lepas siap cuci... mop balik... tak puas hati lagi ni mcm bole bau lagi hancing... tabur lagi sabun serbuk sepanjang-panjang tpt kucing-kucing tu buat keje... dah tu kutip balik kain baju yg dah hilang bau downy kat penyidai tu... masuk mesin balik...

tengok jam dah 6.20... wallawei... belum masak nasi la... errkkk

* Maria bukan la benci kucing... pun bukan suka sangat... ok-ok je dgn kucing... klu Maria tengah makan kucing lalu... dia tengok Maria makan... Maria bagi la jugak dia makan sama... tapi mmg Maria tak bole + hangin dgn tahi + kencing kucing... 
kadang2 terfikir balik dulu kat kampung, Mak ada bela kucing... Maria pun ada kenangan dgn kucing kesayangan tapi tak pernah pulak kucing2 yg dibela tu berak merata-rata... pandai je ibu kucing tu ngajar anak dia berak kat kawasan tepi longkang yg ada pasir... tak paham dah dgn kucing skrg ni... huh

15 ulasan:

  1. perghh...pandai pun akak bersabar...hehehe...kalu saya...kill kill...die die...hahaha...

    giler kejam kan kak...

    BalasPadam
  2. cikmOt : biar betik... nko nih...???

    BalasPadam
  3. dulu akak suka bela kucing tapi sebab tak tahan nak nyuci najis dia ler yang tak nak bela lagi dah. takat main2 kucing org jer la skang ni.. :)

    BalasPadam
  4. biasanya saya guna ajax tu sembur kat kucing~keh keh~~(saya bohong)

    akak sabar je la~he~~

    BalasPadam
  5. OneSimpleMother : itu la... klu balik kampung layan jugak lagi kucing Mak...

    BalasPadam
  6. bujal : weh... pedih weh mata dia kena ajax tu... hahaha... nko nih...

    BalasPadam
  7. masalah ni terus ai teringat ngan jiran depan umh. ai siap sound dia lagi. tapi dia wat bodo jek.. hamek, datang mak ai... dia sound lagi sekali, diam tak cakap ape. lelama tu terus pindah. muahahahaha

    BalasPadam
  8. NM02 : aku tak pandai sound orang... aku sound kucing tu je la... ;p

    BalasPadam
  9. rasanya masalah kucing mmg dah lama kat umah akak ni.

    apa kata akak anta je kat spca.

    BalasPadam
  10. SyidaGorjes : kucing ni ada tuan... :(

    BalasPadam
  11. tu kucing org kang?
    so, pi letak balik lah dpn umah dia. buat hal je camni.
    taik kucing ni kalo da ter lekat, mmg ter bau bau.
    cam kita ter pijak taik kucing, pastu masuk dlm keta. kalo da cuci pun still ter bau bau jugak.
    huhu

    BalasPadam
  12. aku pun mcm ko...so so je dgn kucing...

    aku pun sakit hati kalau ada kucing jiran duk berak kat belakang umah aku ni...kalau nak citer, mmg tak habis...sakit hati nok...adoi la...

    BalasPadam
  13. PUANSTOBERI : aku taknak masam muka ngan jiran pasal kucing... tu pasal aku gaduh ngan kucing tu takpe... hihihi... ;p

    BalasPadam
  14. wahida : klu kat laman belakang rumah aku diorg berak - aku bole maaf lagi... hubby dgn aku biasa je kutip buang tahi kucing tu... ni aku marah sbb depan rumah kat beranda lagi... angin la...

    BalasPadam
  15. lapar² dia buat hal lak kan..

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails