Khamis, 4 Ogos 2011

percubaan

pagi-pagi cite pasal food...
sebelum cite nak gelak dulu... kih... kih... kih...
(korang bole gelak bersama-sama...)

ini percubaan kali pertama untuk membuat sendiri kuih tepung pelita... nak beli tiap hari rasa mcm mahal 5/6 biji rm2... mana cukup... kena beli rm4 dpt 10/12 biji... baru puas makan... tapi rasa pulak tak gerenti... klu jumpa gerai yg jual tepung pelita tu sedap... kompom beli kat tpt sama je... masalah nya tak tau gerai mana punya yg sedap... kena try n error... hhhmmm...

so ini hasil kerjasama Maria dgn en.ejaM... ^_^
rasa ada... rupa... sungguh tak comel... casing daun pisang tu en.ejaM yg buat...
hmmm... kena cuba lagi ni... sampai jadi betul-betul sedap dan lawa + presentable... ;p

ini yg dah letak dalam dulang... yg kat dlam pengukus lagi hebat.... sampai tak bole nak angkat pun ada... hehehehe... time makan baru tau air gula dia dah meleleh ntah kemana... bocor ke bekas daun pisang tu... tawar sudah kuih ni jadi nya... alahai...time makan kena tambah lagi air gula atas nya...

* semalam beli yg kat bazaar Ramadhan... casing daun pisang dia rupanya 2-3 lapis... owh... patut la bekas dia kemas je... air gula pun tak bocor keluar... okeh... nnt bole try lagi (klu terrrrajin la...) ;p

12 ulasan:

  1. sblm nak komen lanjut, ai nak kagum dgn yu la sbb gigih wat tepung pelita ni.

    Dulu kan, salu tolong mak wat casing kuih ni. dia buat dia lapis. daun pisang tu lipat dua. so, tebal la sket kan.
    lps ni wat dlm bekas plastik kecik2 tu je yunk. sonang.. hihi :D

    BalasPadam
  2. fevret saya juga ni.. rajinnya maria buat. tapi mmg jimatlah kalau makan ramai2 kan. takat isi tekak sndiri saya beli jer.. :)

    BalasPadam
  3. fevret saya juga ni.. rajinnya maria buat. tapi mmg jimatlah kalau makan ramai2 kan. takat isi tekak sndiri saya beli jer.. :)

    BalasPadam
  4. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  5. PUANSTOBERI : ala bekas plastik tu tak rasa daun pisang... ngeeee... ;p

    BalasPadam
  6. OneSimpleMother : kita tak larat beli sbb sorang anak makan sampai 2/3 ketul... mana tahan beli... karang kita dpt rasa sesuap je... hihihih...

    BalasPadam
  7. asal ble suap pun ok hapa? he~~

    BalasPadam
  8. Emmm bestnya..boleh buat lagi nanti akak datang berbuka ye...akak dah 3 hari, abang ko yg masak/goreng sendiri juadah berbuka...Bertuahnya badan kan?...:)

    BalasPadam
  9. bujal : ok je la kan... ;p

    BalasPadam
  10. Kak Hawa : best nya !!!... alahai kita kena masak 2 kali - buka + sahur... penat dah kak... hari biasa pun tak masak 2x mcm ni... tu pun lauk buka kadang beli satu jenis pastu tinggal goreng sayur je... bertuah la akak tinggal makan je... ;p

    BalasPadam
  11. wah dah cuba ekkk...bagus..nampak cantik dh tu :)

    BalasPadam
  12. cayok la kak maria...
    lyn cekodok pisang jea pandai

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails