Isnin, 30 Mei 2011

kenapa saya suke pergi...

pameran kraf di Komplek Kraf Kebangsaan Jalan Conlay...

hehehe... rasanya ramai yg tahu sekarang ni sedang Promosi KerjaKahwin... tapi ape hal Maria sibuk-sibuk pergi yek... bukan nak kawen pun... dah kawen iye...

hari tu masa hari kraf kebangsaan pun pegi... ni promosi kahwin ni pun pegi... eh... dah macam pelanggan tetap pulak... hehehe... dari tak kenal sesapa kat situ sampai sudah nya sekarang jadi kawan dgn PnStoberi... ;p

ok... masa hari kraf of coz la Maria suka tengok kraf kayu... beli mana yg kenan dan mampu je la... pastu layan gak kain tenun... ya...suke kain tenun... itu la pasal nye... tp ada satu lagi sbb lain yg Maria sgt suke...

'Makanan Tradisional'

hahaha... makan sajerrr...
pagi-pagi dah cite makan... ^_^

ok kalau nak tau masa pameran2 mcm ni la keluar makanan pelik2 desa / kampung yg jarang kita jumpa kat pasar2 KL ni... sebagai contoh kali ni (hehehe... pegi jumaat lepas) Maria jumpa Puding Raja... yg ni kuih / desert org pahang tapi pun tak semua tpt ada... pernah tengok resepi dia... mcm renyah nak buat... ni bila jumpa... harus beli utk cuba... semangkuk tipuware kecik tu (yg Maria beli) rm5... mangkuk besar rm30... errkkk...
Puding Raja ni ramuan utama pisang emas yg kecik2 tu digoreng dgn minyak sapi... pastu dia berkuah campuran susu... selain itu dia ada iringan buah kurma, kacang gajus, buah ceri dan jala urai/emas... rasa dia ? sedap... tak manis sangat... mengenyangkan sbb base dia pisang... simpan sejuk dlm peti ais lagi sedap... ;p

then kali ni jumpa makanan moden pulak... dah promo kawen kan... Macarons... hehehe... sebiji diorg promo rm2.50... beli 2 ketul... sedap tapi manis... sedap semasa makan... bila gigit macaroon tu lembut je tapi luar dia crunchy mcm ada cengkerang... kena plak yg perasa stoberi... wangi lagi... pastu tak kunyah... kemam-kemam je sampai rasa manis dia surut... last akan ada rasa kenyal-kenyal mcm marsmellow tapi tak lembik yg ni dah kurang manis tp sedap... suke rasa tu... slowly dia akan melt dlm mulut... perghhh best gile... cuma manis memula dia Maria tak tahan... emmm... amaran utk org yg ada kencing manis 'macaron ni tak sesuai buat anda' ... ;p
ha... tu dia... kalerful sungguh !
hehehe... terliur la korang... jgn la tengok je... pegi beli kat komplek kraf sekarang... ada lagi minggu ni...  ^_^

okeh kat booth yg sama... ada jual Apam Pol-Ka-Dot... serius comel + colorful... credit lagi sbb sedap + gebu + lembab... dalam dia ada filing coklat, blueberi dgn stoberi... best!... yg ni klu utk jamuan beday party mmg cun... meriah... yg ni sepuluh biji kot lupa kira la... rege rm3... Maria beli 2 bungkus... ;p
see... chomel kan?
ok... ni itu yg best pada Maria kali ni la...

masa promosi hari kraf yg lepas pun ada satu kuih tradisi yg Maria jumpa... tapi lupa nak snap gambar... dah masuk perut - Kuih Apam Johol... haaa... org nogori tau tak apam ni rupa mcm mana?... apam ni pun sedap... Maria ingat ada lagi kali ni... takde rupanya... rasa dia mcm / hampir dgn rasa apam yg dibuat menggunakan gula melaka... menarik dia sbb apam tu dibungkus dalam daun... daun apa tak ingat... mcm daun getah tapi daun dia besar sikit... sedap... bau pun sedap wangi dan tak manis sangat... suka bila lihat kreatifnya org dulu2 takde acuan... daun pun bole buat acuan... ;p

ok... tu je utk tahun ni... yg tahun lepas-lepas punya kuih tradisi dah lupa la.. tak hengat... hehehe... sori... sesapa yg teragak nak rasa bole la pegi komplek kraf skrg ni sbb promosi perkahwinan ni sampai 6 Jun nanti... jadi silalah... ;p

eh... ada lagi... my febret - Kek Lapis Sarawak... ha... masa ni la klu nak cari yg sedap-sedap... minggu lepas masa launching diorg buat kek lapis sarawak terpanjang... pastu diorg jual murah-murah... sebuku rm10... owh... harus Maria rembat dua buku... sedap weh... gambar?... takder... dah masuk perut anak-beranak Maria dah kek tu... ^_^

so tunggu apa lagi?
pergi la...

14 ulasan:

  1. teeeheee...

    aku pun buat entry pasal macaron ni. tehee...

    eh. tp kita takde amik gmbr berdua la kali ni. huhu

    BalasPadam
  2. kite sibuk amik gambar makanan... hehehe

    BalasPadam
  3. apam polka dot~~saya suka!

    BalasPadam
  4. kakpah tak penah makan macaron. Dengar citer je dan tengok kat blog orang. Kpah tak tahan dengan rasa manis.
    apam pokaldot tu nampak cantik. Buat buahtangan kenduri kawin okay gak ek..

    BalasPadam
  5. buah tangan kenduri... saya suke...

    BalasPadam
  6. amboi..cedapnya...macarons...nak jugak... apam polka dot dah selalu jumpa gak..ada satu lg...diorang selalu buat apam blossom - sedap...

    BalasPadam
  7. waahhhh... kek lapis tade up??

    apam johol @ apam daun rambai... hanya leh d cari d johol... skrg dh glemer... siap masuk hotel lagi.. heheheheh.. tak semua org n9 tau.. sbb org pilah yg sblh kg tu pon x kenal apam johol...
    kalau mak sy buat.. gune pisang.. heheh

    bangga ai yu... hahahahah

    BalasPadam
  8. sedapnyee nmpak kekuih tu... pose ni lagi la rase merembes2 airliur nak terkeluar tgk makanan cenggitu huhuhuh..

    BalasPadam
  9. Kak Hawa : kita tak belajar lagi buat macarons... :)

    BalasPadam
  10. cikbedahlaser : oh daun rambai yer... hehehe... baru tau... suke... sedap kan... ;p

    BalasPadam
  11. LiERose : ala... nko ni... jgn la meleleh-leleh... susah akak...

    BalasPadam
  12. salam follow,

    haha, macaroon sedap n cumel, sesuai ngan rege..

    apam polkadot?? x jumpa lagik kat bawah nuun.. jenjalan sambil wat keje, mane nak nampak.. huhu

    BalasPadam
  13. maszmadi : salam kenal juga...

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails