Rabu, 1 September 2010

biskut nestum sedap

salam kawan-kawan...

sempena cuti Hari Kemerdekaan semalam... Maria telah menggagahkan diri membuat biskut ini... hehehe... kali ni Biskut Nestum pulak... bahan-bahan utama hampir sama dgn Biskut Cornflake yg Maria buat hari tu... cuma yg ni takde soda bikarbonat dan ade tambahan kismis...
cube la...
sedap!!!...
rangup lagi...
bahan-bahan :
250 gm butter
100 gm kismis
2 cawan tepung gandum
1 cawan tepung jagung
3 cawan nestum
1 cawan gula caster
1 biji telur
1 sudu teh esen vanila

cara:
1. pukul butter dgn gula hingga putih
2. masukkan telur dan esen vanila... kacau sebati
3. masukkan semua tepung dan nestum... masukkan kismis... uli hingga sebati
4. bentukkan bisut ikut suke korang... bakar dlm oven selama 15 minit dgn suhu 175'c
bentuk paling malas.... bulat-bulatkan... dan tekan dgn garfu... hehehe
hasil nye... satu adunan tersebut bole menghasilkan lebih kurang 3 balang bersaiz spt di dalam gambar... ini pun dah kena 'pau' satu dulang pertama oleh Luqman dan Nayli

p/s : en.ejaM kata : bole jual biskut ni... sedap!

9 ulasan:

  1. kak, aku dh buat yg cornflakes tu. kemain sedap la. thanks tau. kalo ade kesempatan nk buat yg ni plak. kalo dh bahan sama, mesti rase pun sesedap nye kan. tambah kismis lak tu. beh beh

    BalasPadam
  2. buat sejenis pun dah kecoh kak.. tengok la, kalau ok mood, boleh wat lagi.. hehe.. ada satu lagi butter kat umah :-)

    BalasPadam
  3. bestnyer! puas hati buat sendiri

    BalasPadam
  4. ok nOj... tahun ni kuih kita sama la nampak nye... ;p

    BalasPadam
  5. hahaha... Sue... akak lagi la ngan Luqman dan Nayli... lepas bakar je... satu dulang yg 1st tu diorg dah hadap... ;D

    BalasPadam
  6. ya... mmg puas hati bole makan banyak mana nak... :)

    BalasPadam
  7. ade rasa nak buat kuih raya
    tp abgnakkal ckp die nak bskut konfleks je...
    lain tak nak...
    aduhhh kena la rerajin kn diri buat nih

    BalasPadam
  8. buat cik bedah... puas makan nnt... dapat pulak makan lepas siap bakar... perghhhh... mabeles!!!

    BalasPadam
  9. awal yang baik

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails