Selasa, 5 Julai 2011

kutip - kutip...

ntah la... sangat suka dgn kerja-kerja bercucuk tanam... tak kisah walaupun bole buat cuma hujung minggu... penat?... memang la penat... tapi rasa sangat berbaloi...

hasil kutipan dari 'kebun belakang rumah' saya pd hujung minggu lalu...

 pucuk ubi, daun kaduk, serai, cili padi, kesum dan bendi... tiada dalam gambar buah tomato yg dah terkorban dalam kuah spagheti malam sblumnya... dan juga ubi kayu yg dah siap kena rebus dan goreng... ;p

hasilnya... lauk lunch hari ahad... 
asam pedas ikan tenggiri... ikan kena beli la... guna daun kesum, serai, kunyit hidup dan bendi yg diambil dari belakang rumah...
sambal tempoyak daun kayu... bahan utama - pucuk ubi, pucuk kaduk, cili padi dan serai... pun guna yg diambil dari belakang rumah... petai dan daun kunyit Maria beli...
daun kunyit Maria belum naik banyak lagi - jd belum bole ambil, bole ambil isi je sikit... tempoyak - supplier adalah jiran sebelah, beli dgn jiran... ;p

additional - lauk telur dadar
makan dgn nasi putih panas-panas... sedappppp...

belanja pasar saya pd pagi itu - tak abis rm50... utk beli ikan tenggiri (3 potong) rm12, petai seikat ada 3 papan rm5 (ada belen lagi), daun kunyit rm2, 5 helai dan santan sekilo rm5.50... yer...saya dah capai sebahagian target utk jimatkan perbelanjaan barang dapur saya...

berbudi kepada tanah - memang berbaloi... ^_^

17 ulasan:

  1. wah..pandai masak tempoyak daun kayu tu yer :D

    Bes lah.. dpt gak hasil berbudi kpd tanah kan :)

    BalasPadam
  2. salam maria jeles nya masakan kamu...lauk2 kegemaran lina tu...bila nak pass sikit ni :) ngeh..ngeh. kita tukar2 ngan cake nak tak :)

    BalasPadam
  3. pergh... rugi tak singgah rumah ko..

    BalasPadam
  4. PUANSTOBERI : saya berguru dgn org nogori utk sambal daun kayu tu... pun berbaloi... ;p

    BalasPadam
  5. lina : buat sistem batter?... kamu nih... bila-bila dtg la rumah... kita masak... kamu makan... ;p

    BalasPadam
  6. ibundo : ala... kita dah offer bundo datang... semalam klu bundo nak menembak lagi best... ada ulat jengkal 5 ekor... selamat dah Maria tanam 5-5 sekaligus... hehehe

    BalasPadam
  7. rajin berbudi pada tanah~~

    BalasPadam
  8. bujal : ada tanah sekangkang kera... guna la... ;p

    BalasPadam
  9. hasil berbakti dengan tanah mmg cukup berbaloi... bila nak jemput ai makan kat umh yu? ahaksss

    BalasPadam
  10. ada tanah..rajin..itulah hasilnya..
    jimat mmg jimat..

    BalasPadam
  11. sedapnya masak tempoyak tu. memang berbaloi2.. bilalah nk rajin macam maria ni.. :)

    BalasPadam
  12. NM02 : ai ajak u berkebun ok tak ? hihihi... >_<

    BalasPadam
  13. akak tak tanam pokok petai ke?hehehehe.bole lagi save.

    BalasPadam
  14. shidasyakirin : hehehe... poket tenat... barang makin mahal... gaji tang tu jugak... :)

    BalasPadam
  15. OneSimpleMother : ajak la Luqman sekali... bila seronok ada teman sure rajin... ;p

    BalasPadam
  16. SyidaGorges : nko hadiah akak tanah 4 ekar buleh - nak buat tanam petai... hihihi... tak agak-agak la soklan nko tu...

    BalasPadam
  17. best best best.. makan hasil tanaman sendiri..

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails