Isnin, 1 Mac 2010

mak memang kejam...

Bahagian 1.
masa tu lutut aku luka, dah 3 hari - bernanah... Mak dapat kesan sebab ade kesan nanah pada seluar tido aku... apa lagi Mak marah sakan, tak cukup membebel dia tambah lagi - sebat aku dengan tali pinggang.
'Adui... mak...sakit...' aku mengongoi kesakitan. 'Mak zalim... Mak ni kejam... huhuhuuuu...mati la orang...'aku menjerit lagi. 'Ha ah aku mmg zalim... mmg nak bagi mati kuman2 kat kudis ngko ni...' mak terus membebel sambil tangannya lincah mengosok kudis di kepala lutut aku... Aku terus menangis dan tangan mak terus menari-nari atas lutut aku dengan berus sabut bersertakan air rebusan daun jambu yang bercampur garam kasar. 'Mak.. dah la...sakit...dah darah tuh...' aku masih lagi mengongoi meminta simpati tapi mak mmg tak kesian kan aku...

Bahagian 2.
'Abang mmg tak sayang mak... degil... mentang2 dah ramai kawan... abang dah pandai tipu mak ye...' Mak naik angin lagi...'ngko dah curi buku tu, lepas tu ko cakap buku bank ko hilang ye... pandai dah menipu mak yer... aku ni penat tau keje , menyimpan kan ko duit... esok2 nak skolah guna duit... ko habiskan buat joli dgn kawan...eee sakit nye hati aku!!!' mak terus marah sambil tangannye tak behenti menghayun tali pinggang abah kebadan abang...dan abang mengerekot di tepi dinding bilik menahan kesakitan...

Bahagian 3.
'nko buat lagi tak?...ha!!!...buat lagi....buat lagi!!!....buat lagi!!!' jerit abah sambil tangan abah mencengkam tengkuk adik dan membenamkan kepala adik kedalam tong dram berisi air... berkali-kali....adik dah mencungap-cungap bagaikan ikan kelemasan. 'Ampun bah...org tak buat lagi...org taubat...' adik merayu tapi abah tak puas lagi...abah benam lagi kepala adik dlm tong... abah mmg naik hantu masa tu, gara2 kerana adik terlibat dgn 'Samseng Kampung Dusun' pegi pecah rumah orang... ye ke pecah rumah - anak tuan rumah pun terlibat sama, cam ne tu?

kejam tak? zalim tak? ngeri kan? tapi tu semua betul... memori terindah yg aku ingat sampi kini... ktorg mmg nakal masa zaman kanak2 dulu... rotan, tali pinggang... hanger... mmg kawan baik ngan kitaorg... alhamdulillah... ktorg sume jadi manusia yg berjaya, walaupun tak le sehebat mana, tapi sekurang2nye mak bangga ktorg sume dah menyenangkan hati dia...

ktorg nakal dan aku ingat lagi bila aku kata 'mak kejam' huhuhu... sadis betul ayat aku masa tu... tapi mak tak pukul ktorg sampai mati... abah tak belasah ktorg sampai lebam2, pecah2 perut... Alhamdulillah ktorg masih bernyawa lagi...

tapi.... kenapa ada orang tu???... sampainye hati... manusia ke ape ni???

p/s : Al-Fatihah untuk adik Syafia Humaira Sahari...semoga kupu-kupu syurga ini gembira di sana...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails