Khamis, 11 Mac 2010

apa beza ikan keli dgn ikan sembilang ?

mesti korang gelak kan? cam kelakar je tajuk tu... ye la utk Maria yang dah hidup 30 tahun ni masih tak bole beza ikan keli ngan ikan sembilang?

kenapa bole timbul isu ni... haa... gara2 kat kantin skolah Laila, Maria tengok sorang budak makan nasi lauk keli goreng jer... tiba mak pd kawan Laila kata tu ikan sembilang, ikan keli mahal sbb ikan laut, sembilang murah sbb bela...

ah sudah... yg Maria tau skrg ni org sibuk bela keli kanvas maknanye keli tu ikan kolam la... ikan sembilang pulak mak slalu buat asam pedas, dulu2 slalu beli kat pengkalan kat pekan benut tempat nelayan naik ikan (hmmm sedap nyer... meleleh air liur la pulak...)

tak puas hati : buat soalan terbuka kat opis... wah jawapan nye...
"
"
"
"
"
"
"
ikan keli : ikan kolam / air tawar
ikan sembilang : ikan laut / air masin

ayat kak zue yg rajin masak : ikan keli murah sbb skrg dah bela, ikan sembilang mahal sbb nak kena cari kat laut...

ayat syed si kaki pancing : ikan keli biasa kecik je, sembilang besar sbb spesis ikan laut... kalau rupa lebih kurang jer...

ayat kak yati ibu mithali : ikan keli biasa kaler gelap sbb duduk paya2, sawah, air yg kaler keruh2, ikan sembilang kaler cerah air laut kan jernih...

ayat tambahan kak zue : slalu ikan sembilang org masak asam pedas, ikan keli ni goreng berlada tak pun lemak cili padi sbb dia ade rasa hanyir sket...

ooh patut la dulu2 mak slalu buat asam pedas ikan sembilang... ikan keli jarang mak masak sbb ktorg tak berapa suke rasa dia... ntah la... tapi ape yg penting selama ini, teori kefahaman Maria terhadap ikan keli ngan ikan sembilang itu sama cam diorg sume...

tapi bila Maria cek kat tenet, ade gak yg kata ikan sembilang tu ikan kolam... alamak... mana satu betul ni?... takpe... lusa hari sabtu hari pegi pasar, nnt tanya kat apek jual ikan tuh...

ok... ada sesape nak beri pendapat pasal ikan ni? Kalau ade tokeh ikan dgn kaki pancing nak jelaskan lagi bagus... pandangan sangat lah dialu-alukan...

8 ulasan:

  1. yg su tau, ikan keli kecik je..sama mcm syed ckp tu ..hihi..tak pernah masak ikan keli/sembilang, mkn je tau:-)

    BalasPadam
  2. ikan keli masak asam pedas best jugak.....salam ziarah...

    BalasPadam
  3. masih tertanya-tanya... iakan sembilang tu ikan sungai ke ikan laut?

    alimaz : jemput la ziarah lagi...

    BalasPadam
  4. ooo ikan keli...ooo ikn smbilang..

    setau sy..kt n9..
    ikn sembilang tu sama je dgn ikn keli... klu sebut ikn smbilang tu... ikn keli la.. klu sebut ikn keli tu...ikn smbilang la... (ke org kg sy je ckp cmtu... hahaha)

    tp ramai yg ckp..keli utk air twr.. smbilang laut...

    BalasPadam
  5. Pelbagai info2 menarik berkaitan ikan keli....
    http://kelipenang-aquamutiara.blogspot.com/

    BalasPadam
  6. Chee my sebenarnya keli..tomyam e sepai-sepai sembilang..laut dan darat

    BalasPadam
  7. setau qila,
    - Ikan keli = Ikan sungai, lagi satu dia besar, lagi hitam dr ikan semilang, lagi satu dia lagi hanyir dr ikan semilang.
    - Ikan semilang = Ikan laut, mudah didapati, kebanyakkan kat kedai makan, tu semua ikan semilang, jgn tertipu..

    BalasPadam
  8. beza pd ekor...ikan keli ekornya berbentuk bulat(?)...ikan sembilang ekornya tirus...

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails