Selasa, 22 Januari 2013

bila sudah gilakan basikal - part III

owh... lama tak cerita pasal basikal kan ?... ok... ini entry 'gila basikal' yang ke 3 sudah... tak tau la akan ada sampai berapa bahagian... tapi memang serius... en.ejaM saya memang sudah 'mabuk' (ke giler ?) basikal... bersabar la Maria untuk menghadapi dugaan sementara ini... kihkihkih... biar dia gile basikal... jangan gile tuuttttttt... hikhikhik... (bak kata jiran sebelah partition saya nih..)

apa lagi kali ni?... ok... hari tu basikal dah selamat... tukar body... seat... pedal... tayar bagai... fork adalah item paling last kena tukar... semua benda-benda tu tukar dalam tempoh tak sampai 3 bulan pun... kalau rajin sila la belek semula entry tersebut di sini dan sini...

kali ni en.ejaM saya tukar rim dgn gear basikal pulak.. hadoi laaa... dia tak puashati dgn rim yg ada... mau tukar yg lain - yg lebih ringan... yg gear pulak... dulu basikal Maria pakai SRAM (berat sikit)... skrg ni dah tukar kepada Shimano SLX... yg mana ianya lagi ringan dan ada meter boleh baca gear kita dah di laras ke tahap apa... huh... best ah..

 wajah terkini...
(emmm... tak clear kan... banyak sangat background basikal... ;p)

 timbang berat...

 berat terkini 11.88kg... sebelum tukar rim dan gear baru, berat dia 12.55kg...
(basikal dah makin ringan... tuan dia bila la nak makin ringan juga... ish...ish...ish... ;p)

 basikal en.ejaM... timbang juga... berat terkini 12.60... 
basikal en.ejaM cuma tukar tayar... dulu ada tiub... sekarang ni tubeless... eh betul ke ejaan? - bahasa senang dia 'tayar tanpa tiub' la... hehehe...

lepas tu en.ejaM tak puas hati lagi... nak juga timbang tayar... nak tahu beza berat tayar dgn rim lama dgn yg dah ganti rim baru... both tayar adalah tubeless...

 tayar basikal Nexus yg masih rim lama tapi dgn tayar tubeless - 1.90kg...

tayar basikal Corratex, dengan rim baru dan tayar tubeless... hanya 1.74kg... emmm...

kenapa nak tukar tayar tubeless?... ok... soalan yg bagus...
tayar tubeless ni lebih mudah dari segi penjagaan... ianya tak mudah bocor... kalau bocor sekali pun, sealant (bahan cecair dlm tayar) akan cover lubang bocor tersebut secara semulajadi apabila tayar berpusing... ini adalah perlu apabila dalam perlumbaan, kita telah mengurangkan risiko kerosakan atau tayar pancit kerana bocor semasa berlumba... kalau tayar rosak / pancit... harus la berhenti repair tayar kan?... dah bazir masa disitu...

penjagaan tayar tubeless juga mudah... pam seperti biasa kalau tayar kekurangan angin... dan... isi sealant untuk setiap 2/3 bulan sekali ikut kekerapan penggunaan tayar (lagi kerap pegi race - lagi cepat kena tambah sealant)... atau... apabila tiada lagi bunyi kocakan air dlm tayar, itu maknanya sealant sudah hampir kering... refill sahaja sebanyak 1 scoop - scoop ada disediakan apabila kita beli sebotol sealant.

next kata en.ejaM nak tukar handle yg carbon pulak... nanti bulan 6 kata en.ejaM... konon... nyerrr...
' ye ke Bang, bole caya ke bulan 6 nanti... ek elehhh '... ;p

6 ulasan:

  1. salam puan..lepas ni bolehlah pakai Clipless Pedals pulok...:)

    BalasPadam
    Balasan
    1. clipless?... emmm... saja tau awak ni... :)

      Padam
  2. nak tgk gambar tuan punya basikal yg 'ringan' tu ahahahaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. tunggu tuan basikal 'betul-betul ringan'... hahaha

      Padam
  3. waaaaa.. hebatttt....
    x leh ikut.... pengsan klu ikut.. ahahahaha
    semalam kan sy cite nk g ride kan...
    al kisahnye ujan kan...
    melepak je la kt kedai tpt stop tu... smpi kol12..
    ujan baru nk reda.. balik umah je la jawab nye....

    aduhh.. segan plak nk follow org.. bile tgk basikal masing2 hebat2.. kang x pepasal jd beban.. sbb jauh kt blkg... uhhuhhhu

    BalasPadam
    Balasan
    1. rider sejati tak takut hujan - redah jerrr... hihihi... takpe pelan-pelan... tapi mmg jangan ikut gila basikal ni... akak hangen je ngan abang... sib baik sayang... hehehe

      Padam

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails