Isnin, 21 Januari 2013

makanan orang sakit

Salam Pagi Isnin...
seminggu dah berlalu... hehehe... ingat lagi... isnin minggu lepas la Maria cabut gigi bongsu... yg menyebabkan kesukaran untuk makan selama seminggu tu la... skrg ni alhamdulillah dah rasa lega... walaupun kata doktor jangkaan luka tu pulih 2 minggu... tapi Maria rasa luka tu dah ok sikit kot...dah bole makan nasi... tapi Maria masih tak ambil lauk-lauk yg keras macam ayam atau daging... ikan je la... lepas tu letak sup banyak-banyak kat nasi... kunyah perlahan-lahan... nak berus gigi pun dah ok... tak seriau macam mula-mula dulu... :)

tapi tak dinafikan juga... sepanjang minggu ini, Maria ambil supplemen vitamin C dan spirulina, lebih sikit drpd biasa... kononnya untuk membantu memulihkan luka... rasanya berhasil juga la kot...

ok... nak cerita minggu lepas punya menu... hampir setiap hari, ini la makanan Maria... masuk hari ke-empat, badan rasa tak sedap... agaknya dah kekurangan nutrien... ye la asyik makan bubur je... apalah sangat vitamin yg ada... T_T

menu breakfast - bubur som-som
dah makan separuh baru ingat nak snap... gigih tau masa hari dapat mc tu... petang lepas dah bole bangun (mabuk darah dah hilang)... buat bubur som-som ni... sebab mmg comfirm susah nak mengunyah kan... bubur ni main telan je... pastu bubur ni sejuk... offcoz la sedap...tapi masuk hari ke-4... dah rasa jemu sarapan benda yg sama... bubur ni dibuat daripada tepung beras... so kenyang juga la bila dah makan 'setupperware' tu... :)

pernah jugak minum nestum/cereal... tapi seriau sikit sbb ada cereal yg terselit celah gusi... huhuhu... nak kumur-kumur kan payah sikit... tak bole berkumur kuat-kuat, nanti luka pada gusi terbuka balik berdarah la semula... T_T

jadi bubur som-som adalah alternatif paling selamat... 

untuk lunch dengan dinner - bubur nasi
yg ni bubur nasi ani sup utara

ini memang dah jadi ruji... samaada yang homemade (tak snap pula gambar bubur nasi homemade)... atau paling senang order kat McD sahaja... bole gak beli kat kedai makan biasa... tapi Maria tak berapa gemar sangat... ada sekali tu en.ejaM tolong beli kat gerai (kes malas masak)... rasa bubur tu sedap - dengan rencah isi ayam, ikan bilis, lobak asin, bawang goreng, sayur kangkung dan kobis... tapi Maria susah nak kunyah... macam mana nak makan?... huhuhu... masa tu tepikan semua lauk yg ada... betul-betul makan nasi bubur dia je... kena bawang goreng sikit2 tu takpe la lagi... yg dalam gambar tu bubur nasi dari ani sup utara... pun sama - tepikan segala isi dia baru makan... :(

alternate lunch
beli kat kfc... ini je la yg bole masuk ganti bubur nasi... jadi la... kenyang jugak... tapi muak... sekali dua bole masuk la... kali ke-3 takmo dah... baik makan bubur nasi je...

malam hari ke-4, Maria try makan bihun goreng... ok juga la... bole kunyah perlahan-lahan kat side yg sebelah... tapi takut-takut terkena tpt gusi tu... esoknya hari yg ke-5 masa lunch try spagheti... boleh la... kunyah perlahan-lahan... nasi je belum... sebab kalau makan nasi mesti la ambil lauk... pastu Maria type yg suka sayur banyak... nnt susah nak kunyah... camana?... takkan nak ambil lauk taufu jepun je seketul... huhuhu... sadis tu... lagi pun fobia nasi ada lagi - kes sebutir nasi terselit dalam lubang gusi hari tu... huhuhu... takut!

so nasihat untuk kawan-kawan... serta adik-adik... dan anak-anak... sila la jaga gigi anda sebaik mungkin... sentiasa amal memberus gigi 2 kali sehari... pagi dan malam... malam sebelum tidur sangat penting... nanti kalau gigi kekal dah rosak... tak bole buat apa... buang sahaja... bila dah buang... nak bagi sembuh luka kat gusi tu, bukan sekejap... ikut kata doktor 2 minggu... tapi ada rakan sepejabat Maria kata dekat sebulan... huhu... haru tu... susah nak makan sebulan - tunggu gusi sembuh... :(

* selamat sudah satu geraham bongsu saya... simpan dalam balang sebagai contoh teladan untuk anak menjaga gigi ^_^

4 ulasan:

  1. kak, jom la dating 29hb ni...hehehe

    BalasPadam
  2. gigi geraham bunga pun dah lompang seketul.. hahaahah.. sebbaik time senyum tak nampak tp kalau gelak buka mulut besar2 nampak laaa rongok takde gigi geraham kat bawah tu hahaha

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails