Rabu, 9 Mac 2011

Sek. Keb. Ulu Lubai .... SBT no.1 di Malaysia...

gara-gara segmen Majalah 3... Sabtu lalu...

tahu ke tak tahu ?... atau tak ambil tahu?

kat mana sekolah ni...
nun di Limbang, Sarawak... kena naik 4wd / sampan klu nak ke sekolah ni...

SBT tu ape?
Sekolah Berprestasi Tinggi

mean?
selain pencapaian akademik yg baik (lulus 100%) utk UPSR... PIBG dia juga memainkan peranan dalam membangunkan keperluan sekolah... tertarik dgn kenyataan salah seorg bapa di situ yg mengatakan
'menganggap guru sebagai kawan kpd ibubapa...'

kat KL... mmm... dah hantar anak pegi sekolah... 'biar la dia nak buat ape pun kat skolah tu... cikgu ada...'
majoriti parent skrg begitu... bukan SEMUA ya... segelintir... malas nak ambil tahu hal2 sekolah... letih kerja... tak mau komitmen dgn agenda sekolah... camna sekolah anak tu nak dpt taraf SBT?... nak hantar anak sekolah kat tpt yg terbaik... tp tak nak bagi sokongan kat sekolah... takat sokong anak je... eh... emo pulak... sori *_*

tp pun tak bole banding dgn S.K. Ulu Lubai tu... murid dia cuma 30 org... yg nak upsr cuma 6 org... senang la cikgu dia nak beri tumpuan... pastu murid2 tu duduk 'asrama rumah panjang'... malam2 cikgu sambung layan buat homework sekali tuisyen... so...

budak kl plak kat rumah dgn TV... dgn Astro... dgn komputer... dgn psp... camna nak layan ngadap buku?... ce cite... ce cite?
kita mak bapak pun tak terlayan nak ngadap diorg buat keje sekolah... paling abis pun hantar je anak gi tuisyen... ;p

pasal PIBG diorg ok la... mak bapak diorg ada masa layan buat gotong-royong kat sekolah tu... dah diorg pun duduk dekat2 area tu... gotong-royong baiki sekolah... mengecat... kemas laman + pokok bunga... masak-masak klu nak buat sambutan ape-ape... ok la... komitmen luar bandar... tak banyak kot...

kat kl ni klu macam Maria sendiri la... duduk kat Gombak... anak sekolah kat KL...ingat rajin ke nak dtg hujung minggu gotong-royong kemas sekolah... haih... rumah sendiri pun tak abis kemas... ;p

ape pun tepuk dada tanya selera... bak kata guru besar S.K Ulu Lubai tu... 'kalau nak majukan kampung kita ini... kita mesti majukan sekolah dulu' ... emmm sebab tu diorg berjaya... I likeee...

p/s : kat KL nak majukan ape lagi?


TQ sbb sudi klik sini... klik la lagi...

8 ulasan:

  1. majukan moral pelajar :-p

    BalasPadam
  2. huu~ kt sini semua terlebih maju..advance segala smpai lupa tang tggjwb tu..tp yelah..masa sgt terhad rasanya dok kl ni kan..hu~ camno..

    tepuk dada..tanya iman.,hee,,

    BalasPadam
  3. Sue : moral pelajar cikgu bole ajar... moral mak bapak nih... cam ne?... ;p

    BalasPadam
  4. Iena : sbb kita rasa dah advance ni la kita pandang lekeh hal skolah... :(

    BalasPadam
  5. mesyuarat PIBG pun tak pernah pegi macam mana nak bagi sokongan kat sekolah...

    ejaMaria...
    cikgu mengajar 6 murid satu kelas memang kelasss gitu anak2 kita kat KL 1 guru 40 orang murid, cam ner cikgu nak bagi tumpuan...

    BalasPadam
  6. kita tgk majalah 3 tu.agak terkejut jugak bila pencapaiannya sampai bertaraf dunia padahal kalau skolah tu tak masuk tv,confirmed kita tak tau kat mana kak.

    BalasPadam
  7. JunAina... sbb tu saya sedih parent kat KL ni pandang sebelah mata je psl PIBG... tapi kat blakang komplen macam-macam... :(

    BalasPadam
  8. Syida : matlamat guru besar tu tercapai la kiranya... kalau nak majukan kampung kena majukan sekolah... kena ambik semangat tu... ;p

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails